Nedávno jsme s kamarády u piva řešili, že auta už se nekradou jako dřív.
A skutečně, v rekordním roce 1997 bylo v ČR odcizeno 29.422 dvoustopých vozidel, zatímco vloni jen 2.801.
„Balkánský gangy teď převádí uprchlíky, to je lepší byznys!“ řekl na to náš kamarád Miloš.
Pravdou je, že díky Schengenu je hranice propustnější, a tak se z Česka stala spíše tranzitní zem a krádeže aut se posunuly dále na západ.
My, kteří jsme první vlastní auto pořídili v devadesátých letech, máme k jejich zabezpečení proti krádeži jiný přístup než dnešní mladá generace.
Pokud jste neměli ve městě vlastní garáž, tak otázka nebyla zabezpečit auto: ano/ne? Ale kdy a jak?
Když se dnes projdete někde po parkovišti, tak zamykatelnou páku na volantu nemá skoro nikdo. Ale před třiceti lety to byl v Brně na sídlišti naprostý standard.
Druhým, velmi populárním mechanickým zabezpečením bylo “zamykání zpátečky“ (u automatu blokování polohy parking).
U nás v rodině od té doby postupujeme podle hesla: „Když budou stát vedle sebe dvě stejná auta, tak to, které má více zabezpečení a zloděje zdrží o 2 minuty, má větší šanci, že tam stát zůstane.“
A tak máme páku na volant i zamykání zpátečky všichni.
Dřív platilo, že kdo měl namontované zamykatelné řazení rychlosti, tak dostal slevu na pojistné. Což u nového auta do 10 let vrátilo pořizovací cenu bezpečnostního zamykání.
Když syn vloni pořídil první zánovní auto, tak ode mě vyfasoval starou páku na volant a samozřejmě jsme hned řešili taky tu zpátečku.
Protože rád navštěvuji výrobní strojírenské firmy, tak jsme domluvili návštěvu přímo u výrobce - ve firmě Construct Velké Meziříčí, což je z Brna po D1 kousek.
Vyšli nám ochotně vstříc s termínem a než jsme zašli do centra na oběd, tak zařízení na počkání namontovali.
Cena u výrobce byla lidová - 9.690,--Kč vč. montáže a DPH (28. 3. 2024).
A teď to zajímavé!
Firma dodala v historii miliony zabezpečení, je určeno prakticky na všechny značky aut a jako originální příslušenství ho přímo nabízí Škoda na všechny své modely.
Před cca 25 lety prakticky z autosalonu nevyjela Felicie bez Constructu…
Přiznám se, že jsem proto čekal trošku větší firmu s větším počtem zaměstnanců. A když jsem se místního managera zeptal: „Jak jdou kšefty?“, tak mě překvapila negativní odpověď. Prodeje už nejsou, co bývaly.
A důvod?
Mladí mechanice nevěří, dávají přednost elektronickému zabezpečení. Na trhu jsou desítky elektronických zařízení na zabezpečení, různé elektrické čipy, vyhledávání podle GPS a radiového signálu.
Vše je propojeno 4G LTE a GSM anténou či Bluetoothem do chytrých mobilů, prostřednictvím kterých můžete auto sledovat nebo učinit nepoužitelným a ovládat další funkce a prvky, které auta dříve neměly.
Tak jednoduché to je!
Prostě přijde nová generace, která je zvyklá na něco jiného a o produkt, kterého se prodávaly statisíce ročně, už není velký zájem…
I když na jeho dobré funkci se nic nezměnilo.
Anebo je nová generace už zvyklá, že se auta nekradou a že to tak bude pořád…
A co vaše auto? Má mechaniku, elektroniku, obojí nebo nic?
Jiří Klusáček - co-owner jobindustry.cz, www.oneindustry.cz