Když je zaměstnanec v práci sám. Jak funguje digitalizace, která zachraňuje lidské životy.

Digitalizace bezpečnosti není o drahých senzorech ani o módních náramcích. Je o myšlení v souvislostech. O tom, aby člověk, který zůstane nejen v noci na pracovišti sám, nebyl odkázán jen na náhodu a aby pomoc, která mu přijede, měla kudy projet. Propojit lidi, technologie a procesy do jednoho funkčního systému je dnes klíčem k tomu, aby digitalizace nebyla slabinou, ale skutečnou funkční výhodou.

Když SOS tlačítko na náramku nestačí

Spousta lidí si dnes myslí, že technologie za tisíc korun v podobě náramku nebo hodinek umí v průmyslu zázraky. Že fungují „jak ze seriálu Papírový dům“, dokážou přesně lokalizovat člověka i v podzemí a že díky GPS projdou železobetonem, tunelem i šachtou v–5. patře. 

Jenže realita je jiná. V běžném provozu, v hluku a prachu průmyslových hal, jsme od sci-fi světa ještě daleko. A právě to bývá pro mnohé firmy překvapení, když zjistí, že levné zařízení, které mělo chránit život člověka, tak jednoduše nefunguje, a navíc ani nesplňuje zákonné požadavky.

 

Kde začíná riziko? Tam, kde končí váš přehled o technologii.

Když se ve firmách bavíme o digitalizaci ochrany pracovníků, nejčastěji narazíme na tunelové přehlížení rizik. 

Například: „My žádná osamocená pracoviště nemáme,“ slýcháme často od HR, BOZP specialistů nebo vedoucích provozů. 

Stačí se ale společně pustit do „analýzy provozu“. Projít směny, mluvit s mistry a lidmi přímo z výroby a pohled na rizika se rychle změní. 

 

Zjišťujeme, že:

- dispečer je od 22 do 6 hodiny v noci úplně sám, 

- paní na vrátnici dělá sama noční obchůzky po areálu, 

- údržbář chodí opravovat stroje po směně, „protože na to má klid“, 

- v hale o 2 500 m² se přes stroje lidé celý den ani nevidí, 

- pracovnice ve výdejně materiálu je často bez kontaktu celé hodiny. 

 

Najednou je zřejmé, že „osamocené pracoviště“ není výjimka, ale běžná realita.

A těchto pracovišť bude v každé výrobní firmě růst jako hub po dešti.
Lidí do provozu je na trhu práce čím dál tím méně, a tak díky hledání způsobů, jak je nahradit automatizovanou výrobou, ti, co zůstanou, budou v převážné většině právě nejrizikovější skupinou. Nevyhne se digitalizaci ochrany zaměstnanců výhledově tedy žádná z výrobních firem.

 

Když přijede záchranka, kdo jí otevře?

Jedna z často přehlížených oblastí je také „následný proces záchrany“. 

I když zařízení připojené do SOS systému rozpozná pád, nehybnost nebo přivolání pomoci, klíčová otázka zní: „Kdo pustí záchranáře dovnitř?“ Ne každá firma má vrátnici obsazenou 24/7. Často se setkáváme s tím, že v celé firmě jsou třeba jen dva lidé, a to každý na jiném pracovišti a vůbec o sobě nevědí.  

Někdy je areál o víkendu zcela prázdný. A v takové situaci může záchrana trvat kriticky dlouho. Ne proto, že by chyběla technologie, ale proto, že není propojená s lidmi, fyzickými vstupy a procesy. 

Proto revitalizujeme, nebo propojujeme současné vrátnice, dodáváme závory, brány, branky, čtecí systémy a nastavujeme jejich logiku tak, aby záchranné složky měly při zásahu okamžitý přístup. 

Spolupracujeme také s partnery, kteří zajišťují digitalizaci BOZP na vstupu, docházkové systémy a kamerové dohledy, aby byla reakce firmy na mimořádnou situaci komplexní a řízená z jednoho místa.

 

 

Digitalizace bezpečnosti jako most mezi lidmi a technologiemi

Moderní provozy čelí dvěma trendům zároveň: snižování počtu pracovníků a náboru lidí s menší kvalifikací, často s jazykovou bariérou. 

V takovém prostředí už nestačí školení jednou za rok. 

Je potřeba „digitální nadstavba“, která umí propojit lidi, stroje i infrastrukturu. 

 

Takový SOS systém od nás zákazníci vyžadují, protože dokáže: 

- rozpoznat alarmní situace, 

- automaticky přivolat pomoc, 

- otevřít bránu pro IZS, 

- napojit se na provoz jednotlivých strojů, 

- a poskytovat přehled o rizicích v reálném čase.

 

Když se podcení integrace, zavalíte se aplikacemi, kterým za chvíli nebude nikdo rozumět.

Firmy dnes často pořizují desítky samostatných aplikací a systémů. 

Každý řeší svůj úsek – docházku, školení, kamery, hlídání teploty, energie… 

Jenže pokud se tyto systémy „nepropojí“, stane se digitalizace místo výhody „slabinou“ a do budoucna velkou zátěží. Spousta zařízení pozbude podpory a přestanou běžet aktualizace.

 

Cílem není mít stovky ikon na ploše, ale „jeden funkční eko-systém“. 

A právě to je naše práce – analyzovat reálné potřeby provozu i managementu, otevřít diskusi s vašimi specialisty, kteří v provozu dnes a denně žijí a zahrnout jejich požadavky, integrovat hardwarová řešení, spustit je v jednom uživatelsky jednoduchém softwaru a propojit se s partnery, kteří mají špičkové dílčí systémy a doplnit jimi tak naše řešení do funkčního lego modelu.

Běžně dnes firmy poptávají evakuační systémy s počítáním osob v budově. My dodáváme nejen přehled o vozidlech v areálu, ale také přesná data o tom, kolik lidí se aktuálně v objektech nachází – anonymně, bez tváří a bez zásahu do GDPR, včetně rozlišení dětí a dospělých.

 

 

A co je zajímavé, tento systém chtějí testovat i úřady. Ne kvůli bezpečnosti, ale aby podle reálného vytížení mohly upravit úřední hodiny tak, aby lidé čekali méně a agenda se zvládla rychleji.

 

Kde digitalizace bezpečnosti začíná

Prvním krokem, kterým naši zákazníci obvykle vykročí, je pořízení „průmyslových SOS tísňových komunikátorů, nebo tlačítek“ u nás na www.ochranaosamocenychpracovniku.cz 

Tyto zařízení dokážou rozpoznat krizovou, život ohrožující situaci a automaticky přivolat pomoc podobně jako SOS systém v moderním automobilu. 

Propojí záchranu s konkrétním zaměstnancem v nouzi, lokalizují jeho polohu a umožní firmě přesně reagovat. 

V nadstavbě pak mohou spustit automatizaci přímo v areálu – otevřít bránu, rozsvítit nouzová světla, aktivovat sirény, zastavit přívod nebezpečných médií nebo varovat ostatní pracovníky. 

Díky tomu se záchranná složka nejen dostane k raněnému, ale sama není vystavena ohrožení.

 

Směr, kterým společně s našimi zákazníky jdeme a nabízíme je i vám

V rámci ELLEM GROUP CZ propojujeme ochranu pracovníků, automatizaci a prediktivní dohled nad stroji do jednoho integrovaného systému digitální bezpečnosti. 

Cílem je reagovat na krizové situace a pokud je to možné, předcházet jim.

 

Budoucnost patří spolupracujícím technologiím a firmám, které si uvědomí, že digitalizace není o nákupu aplikací, ale o souhře lidí, procesů a dat. Proto si nás zákazníci objednávají mimo jiné i na technologický mentoring, díky kterému provedeme a naučíme stávající údržbu a technické pracovníky, jak se na provozní digitalizaci dívat z více úhlů, jak postavit výběrové řízení, které bude přesně kopírovat požadavky dlouhodobých cílů a zároveň zohlední stávající technologie, kterými již firma disponuje.

 

 

---

Lenka Demčáková
Jednatelka společnosti 

ELLEM GROUP CZ – digitalizace, automatizace a ochrana lidí i provozů 

info@ellemgroup.cz

www.ochranaosamocenychpracovniku.cz | www.chrantesvelidi.cz

Inzerce